De Proftaak

Sprint 0

Een goed project start natuurlijk met een goede kennismaking. Een paar mensen kende ik al van vorig semester, maar twee groepsleden ook niet. Dit waren Max en Rik. In het begin natuurlijk nog een beetje ongemakkelijk, maar dat was al snel voorbij toen we wat gesprekjes achter de rug hadden. Hierna hebben we wat basis dingen opgesteld, zoals regels voor te laat komen en afwezigheid, maar ook dingen die mensen graag zouden willen doen, en waar ze goed in zijn. Al met al een goede en gezellige opstart!

Onderzoek

Samen met Kenny Nguyen heb ik onderzoek gedaan naar de sociale media van Flemming, en hoe we die kunnen verbeteren. Ook hebben we ideeën bedacht voor een mogelijke fotoshoot. Vragen als “Hoe willen we Flemming neerzetten als artiest?” en “Van wat voor soort foto’s zou Flemming zichzelf willen profileren?” stonden centraal.
Verder zijn Kenny en ik nog begonnen aan een inforgraphic voor de Artistic Exploration die we aan het einde van deze sprint moeten inleveren. Hierin verwerken we onze ideeën, moodboard, onderzoek en We zijn dus volop onderzoek aan het doen naar de doelgroep van Flemming, en wat die doelgroep wil van een jonge talentvolle artiest!

Ook hebben we tussen de lessen door een showroom-moment met de drie groepjes en onze semestercoach Sebastiaan gehad. Hierin liet ieder groepje aan elkaar zien waar ze staan/stonden, waar ze mee bezig zijn, en wat voor ideeën ze hebben voor Flemming. Wij hadden geintrepreteerd dat het alleen een moment was om wat dingetjes te laten zien. Echter hadden de andere twee groepen hier een geheel verzorgde presentatie voor gemaakt. Hierdoor leek het alsof wij nog bijna niks hadden en voor elkaar hadden. We hebben wel het een en ander laten zien, maar we konden het niet echt goed overbrengen naar onze klasgenoten.
Hierdoor kregen we nogal wat stevige feedback op ons dak. We waren als groep al teveel bezig met dingen maken, zonder er onderzoek naar te hebben gedaan, en dat was zeker waar. Dit was namelijk nog een stap te ver in het proces, en leek het alsof wij als een kip zonder kop bezig waren. Dit heeft ons wel met beide benen op de grond gezet en zijn nu eerst onderzoek aan het doen naar de doelgroep, en wat de doelgroep wil.

De volgende week zijn Kenny en ik verder gegaan met ons onderzoek naar fotografie. We zijn namelijk van plan om een eigen fotoshoot met Flemming te houden. Hiermee kun je zelf invloed uitoefenen op de foto's, en heb je goede foto's die je kunt gebruiken voor de Branding Guide en allerlei producten, zoals de website. Verder heb ik gekeken naar de invloed van Spotify op de doelgroep van Flemming.
Dit is allemaal uitgewerkt in de Artistic Exploration, die hier te downloaden is.
Verder is er nog meer onderzoek gedaan, zoals naar de sociale media van Flemming en zijn doelgroep. Hiernaast een filmpje van Flemming zijn Instagram Account. Hier is te zien wat zijn doelgroep is.

Voor meer resultaten/documentatie over ons onderzoek, contacteer mij even!

Sprint 1

Onderzoek is nog niet afgerond, maar we zijn al redelijk ver. Echter hebben we allemaal het verlangen om iets te gaan maken, in plaats van dingen te onderzoeken. Het documenteren, schrijven en zoeken naar inspiratie vinden we niet het leukste wat er is, maar het moet gebeuren.
De balans in de groep is goed. Iedereen heeft het naar zijn zin, en we schieten goed met elkaar op! Iedereen heeft wat te doen en vind dat (meestal) ook leuk om te doen. Volhouden zo!

24Kitchen

Tijdens ons onderzoek naar de doelgroep van Flemming hebben Swen en Vitor heel Flemming zijn sociale media doorgespit. Hier kwamen zij ene 'Hugo Kennis' tegen als volger van Flemming op Instagram. Hugo bleek een TV-kok te zijn bij de oh zo populaire kookzender 24Kitchen. Dit kwam ons maar al te goed uit, en dit bracht mij op een geniaal idee.
Flemming heeft ons aan het begin van ons project verteld dat hij graag wil leren koken. Hierdoor leek het mij een geweldig idee om hem bij 24Kitchen te krijgen (als dat zou lukken). We hebben hierom het account van Hugo Kennis gecontacteerd met een berichtje. Helaas reageerde hij niet op ons, en hebben we gemaild naar het mailadres dat op zijn pagina staat. Hier kregen wij reactie op!

Het leek Hugo een super leuk idee, maar zijn manager had geen invloed op wat er werd uitgezonden bij de kookzender. Een aantal weken verstreken en vroegen nogmaals wat de status was. Dit kon niet duidelijk beantwoord worden... En toen snapte we hoe het zat bij 24Kitchen.
De kookzender huurt kok's in die voor hun zender willen koken. Hier krijgen de kok's een X bedrag voor, maar zijn geen onderdeel van den organisatie bij 24Kitchen.
De manager van Hugo heeft de organisatie van 24Kitchen tweemaal gemaald, maar er is nog geen reactie terug. Afwachten dus.

Foto van Hugo Kennis

Planner App

Een goede Branding kan tegenwoordig niet meer zonder Social Media. Social Media is zo'n groot onderdeel geworden van de hedendaagse jongerencultuur dat je de doelgroep via Social Media erg goed kunt bereiken. Neem bijvoorbeeld Instagram, hier willen we iets mee gaan doen. Flemming heeft al Instagram, dat is al een pluspunt.
Uit onderzoek is gebleken dat je als Instagrammer meer volgers aantrekt wanneer jou feed (de 'feed' is het startscherm waarin je alle foto's ziet die iemand heeft gepost) er goed uitziet en dat kleuren bij elkaar passen. Dit was is bij Flemming nog niet het geval, en daar willen wij wat aan doen. Een goede feed betekent namelijk meer volgers, en dus meer ontdekkingen van zijn muziek!
Hiervoor hebben we een Planner App uitgekozen waarmee je je Instagram Feed kunt plannen. Je kunt vantevoren foto's in laden en schuiven met foto's totdat je vind dat het er goed uitziet. Hierna kun je je foto's volgens het gemaakte schema posten.

Hiernaast een voorbeeld van een Planner App.

Instagram Covers/Thumbnails

Dit hebben we ook bedacht voor Flemming zijn Instagram, met hetzelfde doel als de Planner App: Een betere feed.
Een goede feed is te bereiken met de Planner App, alleen heb je dan nog wel content/foto's nodig die bij elkaar passen qua stijl en kleur. Hiervoor hebben we Instagram Covers bedacht.

Flemming post elke vrijdag een FlemmingFriday video waarin hij een bestaand nummer speelt en/of zingt. Een leuk concept, en het houdt zijn sociale media up-to-date! Echter hebben deze filmpjes allemaal een andere cover, en dit is niet bevordelijk voor een goede feed. Instagram heeft een functie om meerdere foto's/video's tegelijkertijd te posten (je plaats één post met meerdere foto's, je kunt naar rechts swipen). Hiermee willen we de cover op nummer 1 plaatsen, en de FlemmingFriday video op nummer 2. Zo wordt op de feed alleen de nummer 1 foto laten zien en ontstaat een goede feed.

Sprint 2

We zijn al aardig op weg, en zijn deze sprint begonnen aan het maken van onze Branding Guide. Ook is er een EP Release van Flemming aangekondigd waar we heen gaan. Erg veel zin in!
Verder loopt alles op rolletjes. We hebben wel een dipje gehad in onze groep, een moment tot besef. Verder hieronder lees je er meer over.

Photoshoot

Hier had ik me echt op verheugd. Een fotoshoot! Voor mensen die het nog niet weten, ik ben fotograaf. Deels hobby, deels voor werk (ik krijg er dus ook voor betaald). Daarom vind ik het leuk om hier mee aan de slag te gaan!

De eerste afspraak stond voor 26 maart 2019. Eén dag vantevoren ik nog naar mijn docent SCO (Joris Ariëns) geweest met wat voorbeeldfoto's die ik vet vond om te maken. We hebben hier samen naar gekeken, en ik heb nog wat tips gekregen voor soorten belichting en dergelijke.
Echter kreeg ik die maandag avond (de dag voor de geplande fotoshoot) dat het Flemming niet ging lukken om er de volgende dag te zijn. Erg jammer... Maar wel een kans voor ons om alvast te oefenen, de ruimte was toch al gereserveerd voor ons gebruik. Daarom hebben we die dag alvast geëxperimenteerd met belichtingen en instellingen op de camera. Wat werkt, en wat niet, en hoe willen we Flemming neerzetten? Daar zijn we naar opzoek gegaan.

De afspraak is verzet naar de volgende week (dinsdag 2 april 2019, vanaf 15:00 uur). Het PhotoLab was gereserveerd vanaf 14:00 uur, dus we zouden een uur hebben om een set-up te maken en ons voor te bereiden.
Tot mijn schrik kreeg ik om 13:50 uur al een appje van Flemming: "Ik ben er". Dat was even stressen!
Ik ben naar beneden gelopen en heb hem opgehaald. Hij liep met mij mee naar ons groepje, en ben als de wiedeweer de sleutel gaan halen voor het PhotoLab. Ook moesten de lampen etc. worden aangesloten. Al mijn voorbereidingstijd was als sneeuw voor de zon verdwenen en ik moest gelijk aan de slag.
Echter hing er wel een goede sfeer en de foto's zijn uiteindelijk erg mooi een gaaf geworden! Zie hieronder het resultaat.

Foto 1
Foto 4
Foto 2
Foto 5
Foto 6
Foto 3

Branding Guide

Samen met Swen ben ik begonnen aan het maken van de Branding Guide voor Flemming. Bij de DEMO's van sprint 1 voor BR-ND zagen we dat veel groepjes al bezig waren met een branding guide, en hadden ook hun presentaties in de stijl van hun branding guide. Daarom wilde wij hier ook zo snel mogelijk aan beginnen. Dit kwam goed uit, want bij SCO was in deze sprint ook de opdracht om een eerste versie van de branding guide te gaan maken. In het begin vond ik het nog een beetje onduidelijk wat er nou van ons verwacht werd, maar na Sebastiaan te hebben gesproken hierover was het al heel wat duidelijker.
We zijn ons gaan richten op typografie, logo's, kleuren, stijl, social media en fotografie. Hier zijn we vervolgens al onze uitwerkingen in gaan zetten.

Per kopje hebben we veel visuals, en wat uitleg. We hebben besproken waarom we bijvoorbeeld voor een bepaald lettertype hebben gekozen, en waarom we dit logo hebben gekozen. Ook wordt erin besproken hoe het logo moet worden gebruikt, en hoe juist helemaal niet! Als je onze Branding Guide aan een branding bedrijf zou geven, zouden zij precies moeten weten hoe zij Flemming zouden moeten branden. Dat is de hele insteek van de brandin guide.

Verder heb ik nog samen met Kenny tekst en informatie gezocht voor in de branding guide, en de gemaakte foto's zijn natuurlijk in de guide verwerkt. Kenny en ik hebben vooral gekeken naar hoe andere mensen een branding guide samenstellen, en met welke stijl ze dat doen. Vannuit dat oogpunt hebben we de layout van de guide gepakt en op onze branding guide toegepast.

Verloop proftaak

Voor de proftaak zaten we deze sprint ook even in een dipje. Doordat we eigenlijk niet echt goed meer wisten wat we aan het doen waren, en we het gevoel hadden alsof we als een kip zonder kop bezig waren, ben ik naar onze semestercoach Sebastiaan gestapt. Hij vertelde ons dat het inderdaad niet kan dat je je verveeld, of dat je niks te doen hebt.
"Bedenk dingen die je wilt doen die je echt leuk vindt! Denk aan een video, of 3d foto, maak het zo gek als je zelf wil! Maar ga wel iets doen, want niks doen levert je niks op." Een wijze uitspraak, en we zijn dus ook meteen nieuwe lijntjes gaan uitzetten voor projecten in de toekomst. Zo willen we een teaser-video gaan opnemen, en willen we Flemming op TV bij 24Kitchen krijgen. Erge ambitieuze plannen, maar ook heel leuk. Hopen dus dat het lukt!

Later die week zijn we weer uit het dipje gekomen, heb ik het idee. We hebben plannen gemaakt voor dingen die we graag nog willen doen. Echter is het probleem dat we op andere mensen moeten wachten voordat wij actie kunnen ondernemen. We hebben dus al wel lijntjes uit staan, we wachten alleen op een "Ja".
Buiten dat gaan we gewoon verder met het verbeteren van de Branding Guide, en er staat een EP Release te wachten!

EP Release: BLACK&GREY

Foto Black&Grey

Na de fotoshoot liet Flemming ons weten dat er een EP release party aan zat te komen. Hij kon voor ons drie gratis plekken regelen. Super gaaf natuurlijk, en ook leuk dat hij ons daarvoor uitnodigd! Dat maakt de band tussen klant en uitvoerder toch wat leuker.
Een paar dagen later kwam er een Instagram Post tevoorschijn met de aankondiging. Wij wilde graag met z'n vieren gaan, dus hebben we een kaartje voor €5,- bijgekocht.

Eenmaal de dag aangebroken zijn we langer op school gebleven, en hebben we in Eindhoven met z'n vieren Sushi gegeten. Super natuurlijk. Het "All You Can Eat" concept werkte prima bij ons, en we zijn rollend naar de auto gegaan. Hierna met z'n vieren in de auto gestapt, en onderweg naar de Verkadefabriek in Den Bosch.

Een uurtje later hebben we en LIVE optreden gehad met nummer die zowel op het nieuwe album stonden als niet. Drankje erbij, niks meer aan doen!

Hierna hebben we (natuurlijk) nog een dranke gedaan, en zijn we nog even blijven hangen. We wilden eerst foto's gaan maken tijdens het optreden, maar dit hebben we uiteindelijk toch niet gedaan. We vonden het daar te druk voor, en dachten dat mensen zich gingen storen aan ons als we heel de tijd voor hun neus zouden gaan staan.
Daarom hebben we ervoor gekozen om lekker een avondje niks te doen en rustig te kijken naar het entertainment.

Na afloop van de avond kon je achteraan nog een fysiek album kopen voor €10,-. Ik bedacht me wel dat over twee uurtjes het album ook gewoon op Spotify zou staan, maar het leek me ook erg leuk om (als herinnering) zo'n album te hebben. Ook werd je album nog eens gesigneerd door meneer Flemming zelf, dus dat was ook leuk.
Eenmaal aan de beurt voor de signeer-sessie vertelde Flemming dat hij het super leuk vond dat we er waren geweest, en dat we nog zeker een dranke samen gingen doen. Hartstikke leuk natuurlijk!
Het drankje is er die avond niet meer van gekomen omdat Flemming totdat wij weg moesten het nog steeds druk had met albums signeren. Begrijpelijk natuurlijk. We hebben afscheid genomen, en dat drankje komt later nog wel, dat is zeker!
Al met al was het een super leuke en gezellige avond! Leuk om een keer mee te maken, en het gesigneerde album heb ik als herinnering!

snapchat-foto

Sprint 3

Sprint 3, het einde komt in zicht en we gaan ons project zo goed als afronden. Jammer, maar ook wel weer een opluchting...

Verbeteringen

Tijdens de DEMO van sprint 2 werden kregen we feedback van de Partners in Education. Deze feedback hebben we verwerkt. Zo is de branding guide verder aangepast, en hebben we de website nogmaals nagekeken en verbeterd.

Hulp aan Flemming

Tijdens sprint 3 heb ik nog contact gehad met Flemming. Hij liet mij weten dat hij de website erg gaaf vond. Ik vroeg hem of hij al een domeinnaam en hosting had. Flemming zei dat hij al een domeinnaam had, maar dit bleek niet het geval te zijn. Daarom heb ik hem daarmee een beetje op weg geholpen. Uiteindelijk heeft hij dus wel een domeinnaam gekocht: flemmingmusic.com.

Verder hebben we deze sprint rustiger aan gedaan. We hebben nog geprobeerd de branding guide uit te printen, maar dit wilde op één of andere manier maar niet lukken bij de Canon Shop. Erg jammer...
Verder is de presentatie voor de eindoplevering gemaakt door Vitor. Zag er zoals altijd prima uit. Ook is er nog een documentatie getikt over ons proces van de proftaak. Deze is hier te vinden. Hierin hebben we alles beschreven: onderzoek, prototypes, ons proces en natuurlijk de eindproducten. Ook hebben wij elkaar nog een review gegeven in de Peer Reviews.

Het waren een paar mooie, gezellige, leerzame maanden! Ik heb het erg naar mijn zin gehad, en heb goed kunnen ervaren hoe het is om met een echte klant te werken. Dat werkt soms op je zenuwen, maar "Klant is Koning". Ook ben ik blij dat het zo goed klikte in onze groep. Ik heb veel dingen geleerd en heb de mogelijkheid gehad om die dingen toe te kunnen passen in onze producten voor de klant. Dat is denk ik een goede ontwikkeling van deze opleiding!
Echter komt toch aan alles een einde. Hieronder nog een foto van de afsluiting van deze proftaak, samen met Flemming.

Behaalde leerdoelen

Communicatie

De communicatie met Flemming was verwarrend. Ik had contact met Flemming, en we stelde samen veel dingen aan hem. Het probleem was dat hij heel laat op onze vragen pas reageerden, ook vergat hij vaak dat hij nog iets beloofd had aan ons om iets op te sturen of op te zoeken voor onze producten. Dit leed uiteindelijk naar het uitstellen van sommige producten omdat we de materialen niet compmleet hadden om het product af te ronden. Ook leed dit tot irritaties in de groep. We hebben dit ook aan Sebastiaan verteld en deze begreep de sitatie wel. Hij had zelf ook die indruk.
Verder was de communicatie binnen de proftaakgroep prima. Iedereen kon het goed met elkaar vinden, en dat helpt natuurlijk altijd wel!

Insights

Ik heb gedurende het hele semester verschillende manieren geleerd om onderzoek te doen naar onderwerpen en doelgroepen. De belangrijkste manieren van onderzoek zijn natuurlijk:

  • Veld
  • Bieb
  • Lab
  • Showroom
  • Werkplaats
Vooral de Veld en Bieb strategie waren heel handig bij onze branding voor Flemming, dit zorgt er namelijk voor dat we vanuit de doelgroep goede feedback krijgen over Flemming en wat zij denken over onze branding voor Flemming.

Learning Goals

De feedback die ik heb gekregen van beide studenten en docenten is altijd handig natuurlijk. Het is belangrijk dat je de mening krijgt voor mensen die erin gespecialiseerd zijn. Deze zorgen ervoor dat je op een nieuwe manier naar je product kijkt en misschien geven deze wel een oplossing of een idee waardoor je je product kan verbeteren. Dit heb ik met een hoop producten en opdrachten gedaan. De feedback die ik kreeg kon ik erg vaak verder waardoor er uiteindelijk een beter eindproduct kon worden neergezet.