User Experience & User Centered Design

Behaalde leerdoelen

Prototyping
"Je bouwt drie soorten prototypen. De prototypen zijn geschikt voor de testdoelen en uw ontwerpkeuzes zijn gemotiveerd."

Tijdens heel UEX heb ik verschillende prototypes gemaakt, voorbeelden hiervan zijn de storyboard, de paper prototype en de physical prototype. Het is natuurlijk belangrijk om te zien wat je product kan en hoe het er eventueel uit gaat zien voordat deze gerealiseerd worden. Mochten er eventuele veranderingen komen aan het product omdat de doelgroep er nog niet tevreden over is, is het ook handig dat je het product dan ook nog makkelijk kan aanpassen, dit is bijvoorbeeld te zien bij de verschillende logo's die we hebben gemaakt voor Flemming: We maken eerst een opzet of een idee ervoor, en wanneer de doelgroep deze heeft gekozen werken we er verder mee, totdat we misschien weer tot 2 idee├źn komen, deze testen we weer enz. Hierdoor itereren we tot het beste product mogelijk.

Usability Testing
"Je voert ten minste drie soorten gebruikersonderzoek uit en legt de voor- en nadelen uit. U gebruikt een goed gemotiveerd testplan, betrekt een representatieve groep gebruikers en analyseert de resultaten op de juiste manier."

Het is dan natuurlijk ook belangrijk dat je je prototype test bij de doelgroep. Neem mijn paper prototype, ik heb getest of gebruikers de muziek van Flemming konden vinden op de website. Wanneer dit zo was betekend dit dat mijn prototype goed is, als ze deze niet konden vinden betekend dit dat er nog een aanpassing nodig is op de functie of de manier waarop ze deze kunnen vinden. Het is dan het makkelijkste om meteen te beginnen aan veld onderzoek, omdat je hierdoor meteen de doelgroep te pakken hebt en deze vragen kan stellen over het product.