Customer Journey & Card Sorting

Wat heb ik gedaan?

Bij deze opdracht kregen we eerst uitleg van onze vervangend docent. Toen iedereen eigenlijk voelde dat 't een beetje vaag was besloot onze docent de opdracht in de les uit te voeren.
De opdracht was als volgt: Kies een bestaande website uit waar producten op te koop zijn. Deze producten zijn gecategoriseerd. Aan ons de taak om deze categorien op de proef te stellen. Zijn de producten wel goed onder te verdelen, en heeft deze website dat dan ook overzichtelijk gedaan? Deze vragen hopen we te beantwoorden.

Hoe hebben we het aangepakt?

Wij hebben gekozen voor een gesloten onderzoek. Dat houdt in dat wij (als tester) de categorieën en producten maken. De gebruiker gaat vervolgens de producten onderverdelen onder de door ons gemaakte categorieën.
Het verschil is dat bij een open onderzoek de gebruiker ook zelf de categorieën moeten maken.

card2.jpg

De categorieën die we hebben gemaakt som ik hieronder even op: - Houdbare zuivel
- Dranken
- Broodvervangers
- Internationaal
- Vers
- Koek & Snoep
- Cosmetica
Hiernaast staan de door ons gemaakte producten die onderverdeeld moeten worden onder deze categorieën door een testpersoon.

Hieronder staan foto's van hoe de testpersonen de producten hebben onderverdeeld onder de categorieën.

card3.jpg
Testpersoon 1
card4.jpg
Testpersoon 2
Evaluatie

Wat ons opviel na de test te hebben uitgevoerd was dat sommige producten toch erg moeilijk waren om te ordenen. Zo was het in alle twee de testen niet geheel duidelijk of een product nou bij de houdbare zuivel of bij dranken behoorden. Ook waren er een paar producten die niet bij de categorieën paste, volgens proefpersoon 2. Daarom heeft hij zelf nog een categorie gemaakt genaamd “normaal eten”. Dit is natuurlijk wel erg globaal, maar wel een punt van verbetering. Als je deze producten namelijk wil opzoeken op de website kun je ze waarschijnlijk niet vinden. Dan ben je als gebruiker genoodzaakt om de zoekfunctie te gaan gebruiken.

Vooruitgang

Deze opdracht vond ik wel redelijk leerzaam. Het is leuk om te zien dat jij weet hoe de producten verdeeld moeten worden, en te kijken hoe een testpersoon (zonder kennis daarvan) ze onderverdeeld. Dit zet je toch aan het denken hoe je het categoriseren beter/duidelijker kan maken. Dit is ook waarom we twee testen hebben afgenomen.
Na de test vroegen we wat er beter zou kunnen. Daar bleek uit dat een paar producten niet te categoriseren waren binnen de categorieën die wij hadden opgesteld vanaf de website. Dat is dus interessant en zeker het overwegen waard om er nog eens naar te kijken.