Paper Prototyping

Wat heb ik gedaan?

Bij deze opdracht heb ik me gericht op paper prototyping. Dit houd in dat je eigenlijk vrij snel (met bijv. schetsen op een papiertje) een prototype kan maken en gelijk kan gaan testen. Erg handig, want het is erg snel en het kost niks.
Ik heb de website (die we aan het maken zijn voor de proftaak) nagetekent en heb daarvoor een extra feature bedacht: het streamen van muziek vanaf de website. Wat ik met mijn paper prototypes ga testen is of de doelgroep deze feature kan vinden op onze website, d.m.v. de navigatie.

Ik ben begonnen met tekenen en heb de volgende drie wireframes gemaakt. Hiermee laat ik globaal aan de gebruiker zien hoe de website eruit komt te zien en waar alle knoppen staan.

frame 1 Homescreen
frame 2 Music pagina
frame 3 Pagina per nummer

Testen

Vervolgens ben ik gaan testen. Hiervoor heb ik twee proefpersonen uit de doelgroep van Flemming geraadpleegd. Dit zijn twee minderjarige mensen:
- Persoon A: Jongen van 16 jaar.
- Persoon B: Meisje van 17 jaar.
Als eerst heb ik de proefpersonen verteld dat ze deze blaadjes moeten zien als een website. Je kunt overal op klikken, en er gebeurt iets, net zoals bij een website.
Vervolgens heb ik ze gevraagd om te navigeren naar de nieuwe feature om muziek te vinden en te luisteren van Flemming.

Persoon A (Jongen, 16 jaar)

Persoon A zou op pagina 1 als eerst op het kopje “music” klikken. Vervolgens komt hij op pagina 2. Daar is al vrij snel duidelijk dat er albums getoond worden en dat je alle muziek onder elkaar kan zien. Ook werd de play-knop opgemerkt en daar werd gelijk op gedrukt.
Toen ik echter vertelde dat er meer informatie te vinden is over elk nummer, liep persoon A een beetje vast. De “Lees meer” knoppen werden niet heel goed als knoppen gezien. Toen ik later vertelde dat je ook hierop kon klikken werd er op geklikt en verscheen pagina 3.
Pagina 2 was dus qua klikbare info niet heel erg gebruiksvriendelijk.

Persoon B (Meisje, 17 jaar)

Persoon B zou op pagina als eerst op de play-knop klikken die op de banner staat. Ik vertelde dat daar een klein intro filmpje te zien is van Flemming, maar daar niet al zijn muziek te vinden is.
Vervolgens werd er op het kopje “music” geklikt.
Dat bracht ons op pagina 2. Net zoals bij persoon A werd de play-knop opgemerkt en daar werd ook vrij snel op geklikt. Toen ik vertelde dat er ook meer informatie te vinden was over de nummers, liep de persoon een beetje vast. Ze zou op de titel van het nummer klikken i.p.v. op de knop “Lees meer”. Interessant! Echter toen ik vertelde dat dat geen knop was, wist de persoon het niet meer en zou ze naar op Spotify gaan zoeken voor meer informatie. Dit is natuurlijk niet de bedoeling!
Toen de “Lees meer” knoppen eenmaal opgemerkt werden, werd er op geklikt en was pagina 3 een feit.

Conclusie

Uit mijn dubbele test kan ik concluderen dat de “Lees meer” knoppen niet goed worden opgemerkt. Mensen zijn meer geneigd om op de nummers en albums zelf te klikken in plaats van een aparte knop die ernaast of eronder staat.

Feedback

Ik ben naar mijn docent toe gestapt zodra ik deze opdracht af had gemaakt. Ik heb het met haar besproken, en het enige wat opviel was dat ik persoon A en persoon B eerst had omgedraaid. Hierdoor las het redelijk onduidelijk. Verder was het een prima onderzoek en vertelde ze mij dat je nu al een soort patroon kon zien van dingen die misschien anders zouden moeten, zoals de "lees meer" knop.

Vooruitgang

Deze opdracht zorgt ervoor dat je goed kijkt naar je product. Wat ga ik maken? Hoe wil ik het maken? En het belangrijkste, snapt mijn doelgroep wat ik wil bereiken en kunnen zij dit begrijpen. Paper prototyping zorgt er ook voor dat je makkelijk je ideeën kan testen voordat je deze verder uitwerkt. Het is de bedoeling om je product juist zo ongedetaileerd mogelijkt te maken en alleen maar de basis funcites van je product erin te verwerken. Hierdoor bespaar je veel tijd en kun je gemakkelijk en snel je product testen.