Physical Prototyping

Wat heb ik gedaan?

Bij deze opdracht heb ik me gericht op physical prototyping. Dit is een wat uitgebreidere versie van paper prototyping, waarbij de gebruiker van het product al een fysiek prototype in zijn hand kan houden. Het hoeft nog niet te werken, maar het is ervoor om bijvoorbeeld te testen of knoppen wel op de goede plek zitten of niet, en of de gebruiker het product fijn vind om te gebruiken.
Voor de physical prototyping heb ik een ander idee bedacht. Ik vind dat je een website namelijk niet heel makkelijk fysiek kan maken en kan testen. Daarom heb ik de tweede opdracht gekozen.
Als app heb ik Parkmobile gekozen. Hier ben ik vervolgens mee aan de slag gegaan.
Dit prototype heb ik getest met een drie jongens met leeftijden tussen de 18 en 20 jaar. Deze behoren tot onze doelgroep. Echter is dit product niet iets wat we voor Flemming en zijn doelgroep kunnen gaan maken. Wel zou dit product bij deze doelgroep passen, omdat veel mensen van deze leeftijd al autorijden en vaak hun auto ergens moeten parkeren.

Testen
Als eerst heb ik een kastje van karton gemaakt. Daarop maakte ik een twee schermpjes, één voor de parkeercode en één voor het kenteken van de auto.
Ik ben naar een medestudent gegaan en gevraagd of hij mijn prototype wilde testen.
Al snel kwam daaruit dat er iets miste. Een kenteken bestaat namelijk naast cijfers ook uit letters, en deze had ik niet gemaakt om aan te klikken.
Vergeten, dus aanpassen en opnieuw testen!
proto1.jpg
In plaats van de anologe knoppen voor de cijfers in te voeren, heb ik een digitaal scherm gemaakt waarop je tussen cijfers en letters kunt switchen.
Ik had ook bedacht om ouderwets één cijfer en drie letters op één knop te maken, maar daar zou de gebruiker te lang mee bezig zijn denk ik.
Toen ik dit echter ging testen stuitte ik op een ander probleem: Als je iets fout typte, was er geen backspace knop. Ook was er geen enter knop om de codes te bevestigen.
proto2.jpg
proto3.jpg
Daarom heb ik hier nog een enter- en backspaceknop bij gemaakt. Hierdoor kan de gebruiker alle handelingen doen om digitaal te parkeren.
Vervolgens was er nog geen bevestigingsscherm, en kon je ook niet stoppen met parkeren.
proto4.jpg
Hier heb ik uiteindelijk een schermpje voor gemaakt die het toetsenbord vervangt. De check geeft aan dat het gelukt is om de auto te registreren op dat gebied met die parkeercode.
De stop knop is voor als je klaar bent met parkeren. Deze is er omdat je anders altijd daar geparkeerd staat, en dat kan natuurlijk niet

Al met al dus veel iteraties. Dit maakt je wel goed bewust van wat er allemaal bij komt kijken, en dat zijn de simpelste dingen.
Feedback

Enige feedback die ik heb gekregen was dat ik in mijn procesdocument niet had aangegeven met wie ik dit getest had. De feedback was dus: "Met wie heb je dat getest? En is dit ook de potentiële eindgebruiker?"
Dit heb ik hierna aangepast en beter beschreven. Dit staat ook hierboven vermeld onder het kopje 'Wat heb ik gedaan?'.

Vooruitgang

Bij deze opdracht heb ik geleerd dat je over veel meer dingen na moet denken dan alleen de basis dingetjes. Dat is goed te zien aan het proces van mij in deze opdracht. Ik heb het er al een beetje in verwerkt, maar ik kom gaande weg naar een goed fysiek prototype allemaal dingen tegen waar ik nog niet aan had gedacht, maar wel erg noodzakelijk zijn voor een goede werking van het product. Denk bijvoorbeeld aan een toetsenbord i.p.v. knoppen met alleen cijfers. Zo ook een schermpje met daarop een bevestiging dat je betaald parkeert. En hier kom je alleen achter als je je prototype test.