Customer Journey & Storyboarding

Wat heb ik gedaan?

De Customer Journey voor UEX was ietsje anders dan bij SCO. Het was hier de bedoeling dat je een customer journey maakte voor een storyboard. Dat storyboard moest gaan over de reis die een mogelijke fan van onze artiest maakt, van begin (het ontdekken) tot het einde (geobserdeerde fan).
Deze journey is grofweg in vier stappen te verdelen:

Attention: Een mogelijke fan merkt de artiest op door bijvoorbeeld voorgestelde nummers te beluisteren op muziekplatforms zoals Spotify, of hoort een nummer van de artiest op de radio.

Interest: De persoon gaat op onderzoek uit en googled de artiest, kijkt op sociale media of muziekplatforms.

Desire: De persoon vind de muziek leuk en wil meer dan alleen de muziek luisteren.

Action: De persoon gaat over tot actie en doet een aankoop, bijvoorbeeld voor merchandise of een kaartje voor een optreden.

storyboardv2.jpg
storyboarding.png
Digitaliseren

Als tweede opdracht was het de bedoeling dat het gemaakte storyboard werd gedigitaliseerd. Hier had ik het met Huub over gehad, want ik vond zelf het tekenen fijner werken dan digital storyboarding. Echter ben ik hier toch mee aan de slag gegaan. Zelf vind ik wel dat mijn digitale storyboard minder goed is dan mijn getekende versie.
Zie hiernaast het storyboard.

Feedback

In de les werd door Huub tegen ons gezegd dat als we tekenen fijner vonden dan digitaal te werk gaan, we het bij tekenen mochten houden. Voor de zekerheid ben ik dit toch nog een keer gaan vragen, en daar bleek uit dat hij toch wilde dat we het ook digitaal maakten.
Daarom heb ik het hierna ook nog gedigitaliseerd. In mijn ogen vind ik dit een minder goed storyboard, omdat het niet precies is van wat ik in mijn hoofd had, maar de Customer Journey is prima te herkennen, en daar gaat het om.
Huub vond het echter wel een prima storyboard en was er tevreden mee. Ik weet nu wel dat ik storyboards liever maak door ze zelf te tekenen.

Verder feedback was dat ik niet had getest of mijn gemaakte storyboard (getekende versie) duidelijk was voor mensen. Dit heb dus aan een willekeurig iemand gevraagd. De testpersoon dacht dat de persoon op het plaatje de liedjes na ging spelen. Dit kwam doordat een poster met daarop een gitaar leek alsof de 'fan' gitaar speelde. Dit was niet zo, en ik heb dus de poster met de gitaar weg gehaald. Ik heb het hierna bij iemand anders getest, en nu is het wel duidelijk.

Vooruitgang

Mijn vooruitgang deze opdracht bestaat denk ik vooral uit het bewust zijn geworden (net zoals bij de opdracht Customer Journey bij SCO) hoe de reis van een gebruiker naar onze artiest toe eruit ziet. Dit zet je toch wel aan het denken, en hier kan je ook echt wat aan hebben, en de gebruiker beinvloeden hoe bijvoorbeeld de artiest zijn eerste indruk achterlaat. Ook ben ik vooruit gegaan met storyboarding. In het begin vond ik dit nog lastig en kon ik vaak niet de juiste dingen tekenen of vinden op internet.
Na een Workshop Storyboarding/Storytelling te hebben gehad ben ik dit beter gaan begrijpen, en dit heeft me zoals bij deze opdracht al een stuk geholpen.