User Test

Voorbereiding

Doel van de test

Het doel van de test is om de toekomstige website van Flemming goed valt onder de gebruikers, en gebruikers vriendelijke te gebruiken is. In deze test wordt gekeken naar de volgende punten:

  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Duidelijkheid
  • Juiste feedback na het uitvoeren van een bepaalde actie
  • Algemene uiterlijk
  • Juiste informatie die in de website verwerkt is
  • Is het doel van de gebruiker voldaan.

De doelgroep

De doelgroep binnen deze test zijn vooral de gebruikers van de website van Flemming. Dit zullen vooral mensen zijn die iets willen weten van Flemming zelf. Ook kunnen fans van Flemming de website bezoeken. Ook de dagelijkse gebruiker die op een website komt is de doelgroep binnen deze test. Het zullen voornamelijk meiden tussen de 15 en 24 zijn die de website bezoeken, maar hiernaast is het belangrijk om ook rekening te houden met andere gebruikers. Dit doen we zodat we verschillende meningen krijgen zonder vooroordelen. Fans zijn namelijk vaak geneigd om positiever te reageren als wat ze eigenlijk echt van de artiest vinden.

Testmethode

De methode die we binnen deze test gaan gebruiken is een combinatie van open vragen, keyword matching en semantische differentiëlen. Op basis van het laten zien van de website worden er een aantal open en semantische differentiëlen vragen gesteld, die op een blad ingevuld kunnen worden.
Bij de keyword matching gebruiken we de kernwaardes die we willen uitstralen met ons product. We stellen een lijstje op met allemaal verschillende waardes waar de geïnterviewde uit kan kiezen. Vervolgens laten we de website zien en vragen we de waardes aan te vinken die bij de geïnterviewde opkomt.
Bij de semantische differentiëlen zetten we kernwaarden naast elkaar en zorgen we ervoor dat de tester na het zien van deze waardes in het juiste vak een kruisje zal zetten waarbij de tester zich het meest naar toe getrokken voelt.
De testmaterialen binnen deze test zijn een laptop waarop de website getoond wordt. Ook is er een invulformulier op papier met pen aanwezig, zodat de tester de vragen kan invullen.

Analyse

Voor deze opdracht ben ik de resultaten van de User Test gaan analyseren. Deze User Test hebben we als eerst individueel gemaakt en vervolgens met de groep gecombineerd. Hierdoor is één invul formulier ontstaan die we hebben laten invullen door mensen die behouren tot de doelgroep.
Omdat het bestand redelijk groot is en er veel resultaten zijn, kunt u hier het analyse bestand downloaden en inzien.

Feedback

De enige feedback die ik had gekregen van Jo-An was dat mijn eigen gemaakte preparation hetzelfde was als die van Kenny. Dit kwam doordat ik samen met Kenny de opdracht had gemaakt. Daarom hadden we hetzelfde document ingeleverd.
Voor de analyse heb ik geen feedback gekregen. Verder was dus alles in orde.

Vooruitgang

Net als de Brand Test Analysis vond ik dit een zinvolle opdracht. Je ziet goed wat mensen vinden van een product. Zo zie je ook dat kernwaardes die wij proberen over te brengen in onze producten niet altijd goed overkomen. Dit vind ik erg interessant om te zien, en ook zeker zinvol. Hier heb ik dus echt iets van geleerd.